ressuochrolle

Direktlänk till inlägg 13 maj 2012

Aktiv helg

Av Ressu - 13 maj 2012 18:51

Vilken bra helg det har varit!
Och än är det inte helt slut på härligheterna... jag råkar veta att det vankas G-L-A-S-S om en stund. 


Det började redan på  fredagen med bra träning uppe på klubben med skönt bad i Öran som avslutning.

Jag simmade både länge och väl, medan den lille, fyra-nyanser-av-brunt-sorken från Gotland, bara går i så långt att han når botten. Jag tror att han har glömt bort att han kan simma. Men det kommer nog bara det blir lite varmare.


Vad är detta? Kamerablixt i ett ödleöga?
Nä, det är bara solen som speglar sig i en vattenpuss i asfalten.

 

I lördags hade vi stämt träff med vackra, väldoftande Tua och hennes matte.
Här skulle det bli rajtantajtan trodde jag och såg framför mig hur vi om ett antal veckor skulle vara lyckliga föräldrar till en kull labrottovalpar...
Nu blev det inte riktigt så.
Det blev spår! Nästan lika bra - nästan!
Rolle fick ett långt appellspår på fält som han klarade galant. Han jobbade snyggt och koncentrerat.
Sivan gav honom en 10:a i betyg.  Efter spårandet körde de en lång budföring med honom där på fältet - som han också klarade galant. En tendens till tjuvstart ena vändan men annars full Rolle - den flygande köttbullen. Eller som vi säger på italienska; il fricadello volante.
Och matte säger att det är en sann fröjd att spåra med honom: "Lagom takt och lagom drag i linan till skillnad från vissa andra"  Jag förstår inte vad hon menar; ska det inte gå fort? Fråga Tua! Fråga mig! 
I vart fall gick det undan när jag spårade. Klockrent, men fort. Så fort att matte inte riktigt hann med och stod på öronen vid ett tillfälle. Men den här gången ramlade hon pladask rakt fram och slog inte i knäna som tur var.
Tua kom också in med en lätt andfådd matte i släptåg och alla pinnar. Så ska det se ut, tycker vi, Tua och jag.
Ett uppletande hann vi också med. Eller ska man säga två? För vi fick alla söka av två korridorer med fyra saker i varje.
Vilket vi gjorde med bravur.
Hela förmiddagen var vi ute och vi klarade oss från störtregn - bara lite lätt regn och blåst.


Idag, söndag, mycket bättre väder, solsken men inte stekhett.
Vi började dagen med en lång, nästan två timmar lång, promenad i skogen.
Kameran var med och här kommer en kavalkad av bilder från promenaden.
Vi betar gräs, kollar in klotterplanket i skogen, hoppar upp på pussstubbarna, klättrar i berg, poserar i blåbärsriset och badar i skogstjärnen. (klicka på bilderna om du vill se dem i större format)
                
En gammal nedfallen trädstam får bli balansbom.
Och på balansbommar går man först åt ena hållet och sen vänder man och går tillbaka - och hoppar ner.


       
Men när jag skulle vända och gå tillbaka halkade jag till där på det kala stället,
som ju var extra halt efter gårdagens och nattens regn, och genast var lillskiten uppe för att kolla.
Han måste lära sig att vänta på sin tur, man kan ju inte mötas på spången. 
   
En annan typ av balansakt uppförde vi på ett timmerupplag i slutet av skogen.
 


Efter frukost fick vi klorna klippta och slipade och pälsen genomgådd. 
Rolle får manikyr varje söndag, för hans klor växer så fort. Mina däremot behöver bara klippas så där var tredje vecka - om ens det.
Facit: 36 välmanikyrerade klor, en krypande fästing på mig och massor av rosk i Rolles päls.


Ett varsitt tryffelsök i lillskogen på baksidan hann vi med på eftermiddagen.
Av alla övningar är det nog den den allra roligaste! Absolut! Vi fullkomligt tjuter av glädje och iver - båda två - så fort matte tar fram tryffeln ur kylen. Och det man gör gärna gör man i regel bra - så också denna gång.
Premiär var det också för en tur med cykel. Det gäller att passa på när det är bra temperatur.
En varsin tur på lite drygt 10 minuter blev det. Det vill säga matte cyklar och vi travar bredvid.


Till middag fick vi grillad entrecote!
Eller ja, mest våra vanliga torra pluppar. Men när matte och husse ätit klart  fick vi dela på några slamsor som matte skurit bort. Och nu väntar som sagt G-L-A-S-S.
Så visst kan man säga att det varit en bra helg, eller hur?
Det tycker i alla fall både Rolle och jag.

Avslutar med en bild på Rolle som var helt fel exponerad, men som blev rätt läcker ändå med lite hjälp av fotoprogrammet.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ressu - 7 juni 2015 20:08

Ja, nu har han gjort det igen; showat i ringen!Radunon Söndagen den 31 maj var det dags för Lagottoklubbens årliga Raduno i Österbybruk. Dit måste man ju bara åka, tycker matte. Men det är det nog bara hon som tycker. Ja, kanske Rolle då. Husse och j...

Av Ressu - 20 maj 2015 20:00

   Det här blir en fotokavalkad över vår vecka på Gotland ... Många bilder är det, så en del är i miniformat, men klicka på dem så ser du dem bättreEn hel vecka hade vi, matte, Rolle och jag, att njuta av våren på vår favorit ö.Norsta Auren tjohooo...

Av Ressu - 7 maj 2015 13:30

... eller en vandring bland Saharas sanddyner... eller rätt och slätt en liten försmak om vad som väntar oss, Rolle och mig, i nästa vecka... SAND, SAND och åter SAND. Endast en kort biltur hemifrån öppnade sig ett helt nytt landskap för våra ögon ...

Av Ressu - 12 februari 2015 18:00

Nu ska det bloggas!Att vi inte fått till en endaste uppdatering sedan 21:a september finns väl egentligen ingen fullt godtagbar ursäkt för. Det är faktiskt ganska så skämmigt ... Men nu är vi på 'G' igen, så förhoppningsvis blir det något tätare uppd...

Av Ressu - 21 september 2014 14:59

... utan rätt duktig också I lördags, den 13:e, blev han nämligen klubbmästare i Lägre Spår, min lillebror. Måste faktiskt medge att jag är imponerad för jag vet att han inte fått den uppbackning och träning som borde ha föregått en så pass viktig ...

Ovido - Quiz & Flashcards