ressuochrolle

Alla inlägg den 29 juni 2012

Av Ressu - 29 juni 2012 11:30

... och matte är en kräfta - född i Kräftans tecken


Och gillar vatten gör hon nog; havsvatten, dricksvatten, sjövatten - och ibland till och med regnvatten.
Men nu har det nog blivit lite väl mycket av det senare.
Ta t.ex. appelltävlingen i Avesta här om sistens.
Och nu i onsdags var hon och Rolle på Gärdet på ringträning för Gerard O'Shea - vad hände då om inte ett alldeles ovanligt blött regn. Stora, tunga, blöta droppar. Oväntat enligt metereologerna, så inga regnkläder var medtagna.
Det blev en mycket blöt ringträning trots en kortare paus under den värsta skuren då alla deltagare sökte skydd under några träd.

  

Matte var genomvåt och det blev både halt och lite geggigt i gräset, så till slut tog hon av sig skorna och sprang barfota.
Det gick bra det också.

 
Det var faktiskt tre regnbågar där borta ... men mobilkameran har inte bättre kapacitet än att den klarar av den mittersta.


Ringträningen gick också bra - och Gerard har garanterat att inom tre veckor har vi fått ordning på Rolles oacceptabla beteende i utställningsringen. Hoppas verkligen det, för det är oerhört olustigt och mycket genant att det nu syns 'svart på grönt' i SKK's hunddata att han är Disqualified med rapporteringskod A efter floppen i Norrköping.
Så skämsigt. Och så jäkla synd, för han är ju trots allt rätt fin, min lillebror.


Ytterligare ett exempel på att matte är ett vattendjur ska ni få här.
Det myckna regnandet har gjort att skogen är ordentligt översvämmad på sina ställen.
Vid en passage, där det i vanliga fall kan vara lite sankt men passerbart, var det nu en STOR pöl.
Men det låg en tjock björkstam tvärs över nästan hela pölen, så matte tänkte att hon kunde balansera på den ett par steg och sen ta ett skutt på slutet för att komma till fast mark igen. Ack så fel hon hade!
De första stegen gick bra, hon höll sig i en gren för stöd, men sen, när hon skulle ta de sista stegen började stocken att rulla!!! Och så låg hon där - på rygg - i det säkert decimeterdjupa vattnet. Vilken syn!
Vi blev lite oroliga både Rolle och jag, men hon reste sig ganska snabbt och så fortsatte vi promenaden. Så oerhört synd att vi var ensamma i skogen då och att det inte kunde förevigas på foto.
Behöver jag säga att det droppade om henne från hjässa till tå och att vi tog smygvägar hem.


Tränat har vi gjort mest varje dag.
Rolle nöter på med framförgåendet, rutan och fjärrdirigeringen.
Jag själv leker mest med olika moment i LK3 och Elit, bara för att det är kul och för att tjäna ihop till en extra köttbulle eller två. Något mer tävlande blir det ju inte för min del.


I onsdags hade vi några riktiga noviser uppe på klubben: åtta veckor gamla Glimma, Glittra och Gideon.
     
Matte bara dooog - kolla in tassen!


Ibland lyser även solen på oss.
Då är det skönt med skugga.
Rolle har hittat ett nytt favoritställe under paradisbusken bland hasselört och sockblommor.
 
Man får vara glad att han inte är den grävande sorten.


Själv tar jag det lite lugnare på gräsmattans skuggfläck.
 
Matte har skaffat en ny boll åt mig - en gul för att jag ska se den bättre.
Hon lät pipljudet vara kvar - till att börja med - för att jag ska ta den till mig och låta den bli en ny favorit. Jag är nämligen mycket kräsen när det gäller leksaker och byter inte lättvindigt bort min röda boll. Men matte har flera gånger nu den sista tiden konstaterat att jag inte kan urskilja rött mot grönt och nästan alltid får ta till nosen för att hitta bollen i skog och högt gräs. Så ska det inte vara när man leker, tycker hon. Och det är väl OK - bara jag får ha min röda boll då och då.


Det myckna regnandet har också gjort att kantarellerna börjat visa sig.

Vi plockade några ganska stora här om dagen, tillsammans med Tjockis och Jane. Men lät de minsta vara kvar på tillväxt. Hoppas ingen annan tar dem under tiden bara.
Det blev tillräckligt många för att göra ett par små toasts, men inte fyra, så vi gav våra till Jane så att hon och Tjockis husse, Stickan, kunde njuta av dem. Vi ska ta en ny runda till några andra kända ställen snart för att kolla hur det ser ut där. Smörstekta svampar ska det nog bli ska ni se.
     


Idag ska vi leta svamp av annan sort: tryfflar.
Det är det roligaste vi vet.
Och kanske tar vi en tur till havet för ett dopp. 


Ha det gott!

Alla foton tagna med mattes mobil - därav kvaliteten.


   
 

Ovido - Quiz & Flashcards