ressuochrolle

Direktlänk till inlägg 12 november 2012

ÄNTLIGEN!

Av Ressu - 12 november 2012 10:50

Fjärde gången gillt!

Jag har glömt - eller snarare förträngt - hur många gånger jag fick lov att tävla innan jag fick ihop tillräckligt med poäng för ett första pris i lydnadsklass 2. Matte säger att det var nio ... men det är historia nu, så det lämnar vi därhän.
Lillskiten här i kojan gjorde det nu i söndags. På sin fjärde tävling. Nära har det varit flera gånger men nu fick han till det och fick poäng på alla momenten. Och kom totalt fyra av tretton startande.


Inga bildbevis finns från dagen, men domarprotokollet lyder så här:
Moment             Poäng    Anteckning
Platsliggande:      10                                                

Fritt följ:                8,5      Nosar ngt, Steg i vä. halt       
Läggande:            8,5      DK, ngt långsamt                 
Inkallande:            6         Flera DK                            
Rutan                    7         DK, delvis utanför               
Apportering           7,5      Tveks. grip., ngt tugg, långsam in    
Fritt hopp              7         Slår i, snett sättande DK       
Fjärrdirigering       9         Rör sig ngt framåt
Helhet                   9         Ngt bristande samarbete
Totalt 163 poäng och ett första pris. Inte på pallen, men klart godkänt.


Mattes kommentarer lyder så här:
Jag är mycket nöjd med dagen, trots att jag vet att han kan så mycket bättre.
I det småruggiga vädret med regn och blåst låg han plats i tre minuter - skakande av köld, min lille tappre fryslort.
Ann, som var tävlingsledare, hade planerat det bästa utifrån förutsättningarna och styrde Fria följet och Läggandet dit det var minst blött. Inkallandet -  där var rutan så pass nära att han vinklade av mot den. Jag var tvungen att lägga in ett par DK:n. I vanliga fall är det raka vägen i full rolle. :-) Nästa moment var sen just 'Rutan'  och då fick jag inte stopp på honom i tid - stannade med två tassar precis utanför. Den senaste tiden har han gjort det  momentet 10-mässigt 9 gånger av 10. På träning alltså. Apportering - eftersom det är en främmande apport som flera tidigare hundar haft i sin mun, måste det ju kollas - fullt förståeligt. Hoppet - rent slarvfel han hoppar 60-65 cm utan islag på träning. Fjärren - 9 poäng. Riktigt bra tycker jag - bara minimalt framåt. Nya sättet att träna - med belöning (boll) bakom - har gjort underverk! Helheten - Jag är faktiskt nöjd med hur han håller ihop och har kontakt under hela tävlingen.
Jag är så glad att vi fixade det och nu kan gå vidare till att träna in 3:ans moment. Det blir genast lite svårare - en riktig utmaning. Sen får vi se när vi är klara för att tävla i den klassen.
// Sus

                                                  

  - - - - - - -

Nu hoppas jag, Ressu, att lydnadsträningen får stå lite åt sidan ett tag och att vi kan utnyttja dagarna till lite roligare aktiviteter. Jag har uppsnappat lite hintar om spår och tryffelsök ... och det gäller ju att ta tag i det nu per omgående - innan kölden kommer och gör det omöjligt att peta ner tryffeln i marken.

Det låter kanske som om vi inte gjort annat än tränat. Men det stämmer inte - varje dag har vi tagit våra långa, härliga promenader i skog och mark. Här kommer några bilder från våra trevliga promenader.


Kallas lagottos för träsktroll?
Sover Dolly Parton på rygg?  Går solen upp i öster?
Det är nog bara att instämma - vi gillar vatten. That's a fact.
 

Men inte bara vatten - i djupa skogen finns det massor av roliga grejer, naturliga hinder, blommande korvträd m.m tjocka stammar att forcera (ni skulle se matte), preparerade rotvältor att vittja på godis, frostnupen mossa att rulla sig i och härliga pölar att bada i eller dricka sig otörstig ur.
   

Balansgång är något av min paradgren. Rolle tar efter men är inte alls lika säker som jag.
    

När Alma (4 år) var här nu sist så ville hon visa att hon kan skriva alla våra namn.
Kolla speciellt in hennes kluriga 'S' i mitt namn - den tjejen kan hon.


I övrigt är det just nu en period av mycket väldoft här i grannskapet. Inomhus ligger jag mest vid altandörren och trånar. Ute är jag intensivt nosig och måste hållas i koppel säger matte.Tre tjejer som jag kan namnet på löper och ytterligare två som jag ännu inte blivit vederbörligen presenterad för. Dessutom löper både Tua och Madde - men de bor lite längre bort. Men gott doftar de också - ända hit. Rolle märker också för första gången av det här fenomenet och är lite rastlös inomhus - men bästa utkiksplatsen är min. Bara min. I alla fall om jag ligger där först. Men han brukar lägga sig i gula fåtöljen, luta huvudet på armstödet (därav den gula haklappen/tabletten som skydd) och kika ut. Bra utsikt har han också då.
  



 
 
Totti & Lydia

Totti & Lydia

14 november 2012 04:40

Ett stort, stort grattis till Rolle (och hans matte och mentor) från oss. Väl kämpat i kölden och blötan. Nu kan ni ta vintersemester med gott samvete och bara roa er ett tag.

http://www.tottskrutten.bloggagratis.se

 
Schnauzerflickorna

Schnauzerflickorna" title="http://schnauzerflickorna.bloggplatsen.se]Schnauzerflickorna[/url]" target="_blank">schnauzerflickorna.bloggplatsen.se]Schnauzerflickorna[/url]

14 november 2012 14:46

Grattis Rolle och Sus. Bra jobbat av er båda, tycker vi tre tjejer.

http://www. schnauzerflickorna.bloggplatsen.se

 
Eva Eriksson

Eva Eriksson

15 november 2012 12:27

stort GRATTIS igen sus och rolle ni klarade er galant i höstrusket, god tur med inlärning av lydnadklass3 momenten och vi väntar med spänning på nästa start :-)

http://www.vildtassarna.se

 
Dessi & Teddie :)

Dessi & Teddie :)

22 november 2012 19:44

Grattis :)

http://lagottonteddie.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ressu - 7 juni 2015 20:08

Ja, nu har han gjort det igen; showat i ringen!Radunon Söndagen den 31 maj var det dags för Lagottoklubbens årliga Raduno i Österbybruk. Dit måste man ju bara åka, tycker matte. Men det är det nog bara hon som tycker. Ja, kanske Rolle då. Husse och j...

Av Ressu - 20 maj 2015 20:00

   Det här blir en fotokavalkad över vår vecka på Gotland ... Många bilder är det, så en del är i miniformat, men klicka på dem så ser du dem bättreEn hel vecka hade vi, matte, Rolle och jag, att njuta av våren på vår favorit ö.Norsta Auren tjohooo...

Av Ressu - 7 maj 2015 13:30

... eller en vandring bland Saharas sanddyner... eller rätt och slätt en liten försmak om vad som väntar oss, Rolle och mig, i nästa vecka... SAND, SAND och åter SAND. Endast en kort biltur hemifrån öppnade sig ett helt nytt landskap för våra ögon ...

Av Ressu - 12 februari 2015 18:00

Nu ska det bloggas!Att vi inte fått till en endaste uppdatering sedan 21:a september finns väl egentligen ingen fullt godtagbar ursäkt för. Det är faktiskt ganska så skämmigt ... Men nu är vi på 'G' igen, så förhoppningsvis blir det något tätare uppd...

Av Ressu - 21 september 2014 14:59

... utan rätt duktig också I lördags, den 13:e, blev han nämligen klubbmästare i Lägre Spår, min lillebror. Måste faktiskt medge att jag är imponerad för jag vet att han inte fått den uppbackning och träning som borde ha föregått en så pass viktig ...

Skapa flashcards