ressuochrolle

Direktlänk till inlägg 16 december 2012

Mycket lyckosam debut

Av Ressu - 16 december 2012 19:11


Igår, lördag den 15 december, debuterade Rolle i utställningsringen - inomhus alltså - utomhus har han ju redan ställts ut ett par gånger. Och även denna gång gjorde han det med den äran måste jag medge.


De senaste dygnen nu inför Stockholms Hundmässa har vi som delar koja med matte, fått lyssna till hennes ruelser ang. det här med utställningen: "Varför har jag anmält oss? Vad tänkte jag egentligen på? Hur kan jag bara tro att jag ska kunna visa en hund, må vara hur bra och snygg som helst, när jag vet hur nervös och stissig jag blir bara av att gå på mässan - utan hund. Så mycket folk, så många hundar, så trångt, så konstig miljö, så hög ljudnivå. Nä, jag åker inte dit ... osv."  Hon har inte kunnat sova eller tänka på något annat. Riktigt illa har det varit - jag lovar.


Men när dagen väl infann sig, packade hon in bur, stol och alla behövliga papper, koppel och köttbullar i bilen och åkte till mässan i god tid. Snällaste fina monstret - min 'moster' Pia - mötte upp utanför hallarna och kom med som moraliskt stöd. Och allt efterhand tillslöt andra vänner runt ringen till slut fanns där en rejäl supporterskara.


Lång väntan, men till slut blev det dags för en första runda i ringen tillsammans med övriga sex hundar i Öppen klass. Stiliga killar allihop, en del med riktigt låååååånga titlar till och med.
 
Rolle sprang och visade upp sig från sin bästa sida.
Domaren, Rita Reyniers från Belgien, klämde, kände, bände, lyfte, tittade på tänder och i lyfte på öron allt medan Rolle viftade på svansen.
      
Det resulterade i ett rött kort/Excellent och en runda till i ringen tillsammans med övriga kvalificerade hanar.
Där slutade Rolle som tvåa med CK, efter klassvinnaren Mattisbackens Claudius - alias Chippen.
De båda, Chippen och Rolle skulle sen in i ringen igen tillsammans med alla andra kvalificerade hanar från de övriga klasserna.
             
När domaren då placerade Rolle (2:a) framför Chippen (1:a) kom ringsekreteraren fram till domaren och påpekade att hon nog gjort en förväxling.
 
Men domaren stod på sig och menade att det var så hon ville ha det. Men för säkerhets skull skulle de få springa ett varv igen, bara Chippen och Rolle.
 
Det förändrade inte saken: Domaren menade att han rör sig så mycket bättre och skulle vara före och placerade Rolle som nummer tre efter 1:an SE UCH Lagotessa Semifreddo/Ingela Melkersson och 2:an SE UCH Quintinos Bagarino/Ann-Mari Falk.
 
När sedan ringsekreteraren kom fram med något blågult i handen till matte blev hon så överraskad och glad - hon har liksom noll koll min kära husmor. Jag tycker det verkar som om Chippen blev rejält besviken ... han hänger med huvud och svans som om han vore en krullig Ior. Men matte har kollat med hans matte Margareta och allt är OK - inga sura miner där. "Det är domaren som dömer." 
   
Rolle visade också sin glädje
 
Och som för att riktigt bevisa att certet är hans, bara hans, satte han sina tänder i intyget som ett sigill.
  


Det var en lång dag på mässan och när Rolles insats var över var det skönt att pausa i den egna buren.
 


Domarens omdöme lyder som följer: Correct bite. Good forechest and depht of chest. A bit straight upper arm. Excellent hind quarters. Nice head and expression. Good feet and coat. Moves very well.


Att matte har noll koll visade sig också sen idag, då hon fick veta att har man fått Cert ska man gå till sekretariatet och få inteckningar ... vilket hon inte gjorde. Ingen katastrof, men lite synd.
 
Tack alla som fanns runt ringside för att stötta matte och min snygge lillebror!
Och TACK Britt-Marie för alla fina foton.

 
 
Ingen bild

Eva Lova Bruno

16 december 2012 20:21

Underbart Sus ...jag njuter när jag läser detta ..lite tårögd så kul att allt klaffar med Rolle han verkar lyckas i allt !!! Ännu ett Grattis ! Jihoo

 
Ingen bild

Totti & Lydia

16 december 2012 20:40

Grattis igen! Kanske dags att tränaren/handlern/matten inser att hon faktiskt är väldigt duktig på det hon håller på med och inte gruvar sig så mycket.

 
Ingen bild

Jeanette

16 december 2012 20:49

GRATTIS
vilka härliga bilder på er båda

 
Ingen bild

Sylvi & Lasse

16 december 2012 23:52

Grattis till certet !

 
Ingen bild

Christina W

17 december 2012 10:39

Men Sus, du visade ju Rolle som ett riktigt proffs, återigen GRATTIS.

 
Schnauzerflickorna

Schnauzerflickorna

17 december 2012 20:07

Visserligen missade jag när du visade upp Rolle men vad jag förstår så visades han upp mycket proffsigt. Du är jätteduktig Sus. Återigen ett stort GRATTIS!

http://www.schnauzerflickorna.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Heléne

18 december 2012 19:13

Grattis till framgången i helgen, ni var så duktiga! Och vilken fin blogg!

 
Ingen bild

Fam.Tempuz

25 december 2012 12:07

Vilken glad överraskning!!!!!Bra jobbat Sus.God fortsätting!

 
Ingen bild

Östnora svänggäng

25 december 2012 15:54

Ni är ju så snygga ihop så det inte är klokt!!! Grattis till certet och som sagt... bara på't igen... 2 bla/gula till sedan har ni ett välförtjänt championat att lägga till på visitkortet!!!

 
Stella o Doris matte Lotta

Stella o Doris matte Lotta

5 januari 2013 21:48

GRATTIS!!! En sådan härlig känsla!
Jag är nog lite som er matte, stressad o nervös så jag förstår henne...

http://blondinstella.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ressu - 7 juni 2015 20:08

Ja, nu har han gjort det igen; showat i ringen!Radunon Söndagen den 31 maj var det dags för Lagottoklubbens årliga Raduno i Österbybruk. Dit måste man ju bara åka, tycker matte. Men det är det nog bara hon som tycker. Ja, kanske Rolle då. Husse och j...

Av Ressu - 20 maj 2015 20:00

   Det här blir en fotokavalkad över vår vecka på Gotland ... Många bilder är det, så en del är i miniformat, men klicka på dem så ser du dem bättreEn hel vecka hade vi, matte, Rolle och jag, att njuta av våren på vår favorit ö.Norsta Auren tjohooo...

Av Ressu - 7 maj 2015 13:30

... eller en vandring bland Saharas sanddyner... eller rätt och slätt en liten försmak om vad som väntar oss, Rolle och mig, i nästa vecka... SAND, SAND och åter SAND. Endast en kort biltur hemifrån öppnade sig ett helt nytt landskap för våra ögon ...

Av Ressu - 12 februari 2015 18:00

Nu ska det bloggas!Att vi inte fått till en endaste uppdatering sedan 21:a september finns väl egentligen ingen fullt godtagbar ursäkt för. Det är faktiskt ganska så skämmigt ... Men nu är vi på 'G' igen, så förhoppningsvis blir det något tätare uppd...

Av Ressu - 21 september 2014 14:59

... utan rätt duktig också I lördags, den 13:e, blev han nämligen klubbmästare i Lägre Spår, min lillebror. Måste faktiskt medge att jag är imponerad för jag vet att han inte fått den uppbackning och träning som borde ha föregått en så pass viktig ...

Ovido - Quiz & Flashcards