ressuochrolle

Alla inlägg den 20 maj 2013

Av Ressu - 20 maj 2013 14:00

... hemma också bra.


Vi har varit på Gotland!
Den absolut bästa ön i hela världen! Paradiset på jorden,
Vi kom hem för en vecka sedan, men matte har varit lite svårstartad tycker vi, så bloggandet har fått vänta.


Överfarten, både till och från Gotland, tillbringarde vi i egen hytt ombord på färjan.
"Skönt med egen kuppe" som han sa Martin Ljung - speciellt när färjan är knökfull med folk och fä som ska tillbringa Kristi Himmelfärdshelgen på öjn.
Eva, Lova, Britt-Marie, Lydia, Rolle och jag i vår hytt på ditresan.
  
Ytterligare en söt tjej fanns med ombord, men hon hade det lugnt och skönt i sin bil och hennes matte, PiaMaria, satt någonstans och jobbade.


Det var alltså Rolle och jag och tre söta tjejer som skulle få dela boende och leta tryffel i ängena på Risungs i Rute. Så ni kan förstå att jag/vi tyckte det var helt OK.


Många bilder togs det och här ska ni få ett urval - blandad kompott från Britt-Maries och mattes kamera.


Här ser ni oss med 'fröknarna/instruktörerna' Ulla och Jane tillsammans med Eva med Lova med Risungs Gård i bakgrunden. 



Matte blev väldigt sugen på att testa Ullas fyrhjuling. Vi ville inte att hon skulle åka utan oss ...
  
... men det gjorde hon ändå.
 


Huvudsyftert med vistelsen var trots allt tryffelsök.
Och vi jobbade flitigt med två pass om dagen i de vackra ängena.  
Lova och Jane.


 Jag och matte 
 


Brissie och Pim 


Lydia och Britt-Marie med fyndet i handen.


Men vi hittade inte bara tryffel ...   


Ibland, om man fick sitta tillsammans, gick det bra att vänta på sin tur ... 

Ibland, om matte var ute med mig, gick det mindre bra. Rolle måste helt klart lära sig att vänta och förstå att hans tur kommer. Det jobbar vi på nu på hemmaplan.


Här har Lova markerat ett fynd.


... här är det Rolle som hittat något. Då gäller det att skynda fram.


 ... speciellt om det är jag som hittat något. Annars slinker det genast ner i magen.



Och här är det Rolle som är klar med sitt pass och vill ha ytterligare belöning.


Alla fick vi springa för att hinna med våra raska hundar
 


Gott om ställen att svalka sig finns det också runt ängena.
En del lite renare än andra om jag säger så ...
Här simmar Lova, Brissie lite försiktig vid strandkanten. 
 


Här ser ni mig när jag är relativt 'nybadad' 
 


Lova, Rolle och Lydia på språng.


På lördagen var det ett jippo i bygden som kallades för Rute reaR ute.
 


Då åkte vi runt på lite olika loppisar och passade också på att hälsa på Lydias och Rolles kullbror, Risungs Contadino kallad 'Conti', som bor kvar i Rute. En trevlig prick som inte hade något emot att vi kom.
Lite lurvig var han allt, men han skulle till frisören och få sin sommarfrilla sen på måndagen.
Ser ni hur lika i teckningen han och Lydia är? Rolles look-alike i kullen, Athina, fick tyvärr förhinder då vi skulle träffas eftersom det just den dagen föddes ett föl hemma på hennes gård.
 
Lydia och Conti med matte Carina.


Alla deltagande hundar fick godkänt av instruktörerna, matte behöver bara lära sig att se Rolles markeringar bättre.
Han har ju inte samma gräviver som jag precis - på gott och ont. Lite bättre på grävandet bör han bli (och jag lite lugnare). Så jag ska ta itu med att lära honom det, så att han blir tydligare med att tala om var matte skall gräva.


En fjäder i hatten till mig   .


Kan inte låta bli att visa några bilder på några söta lamm.
Britt-Marie försökte med tummen ...   
 ... men matte fick mata med flaska.    


Avslutar med ett par bilder från en morgonpromenad med Lydia och Britt-Marie.
   
                                                
 
... och Ullas fina hästar, i förgrunden 'Loskan' och den nya Suzie Q
 


Det fanns valpar också; sju härliga individer som redan nu vid sex veckors ålder, visade att tryffelsök kommer att bli deras cup-of-tea. Men ingen bild på dem tyvärr.

Ovido - Quiz & Flashcards