ressuochrolle

Direktlänk till inlägg 14 november 2013

Bäversafari

Av Ressu - 14 november 2013 15:21


Idag gick vi på bäverjakt med kameran i högsta hugg.
Vi smög oss på mjuka tassar, så tyst vi kunde, men inte ett enda plask fick vi uppleva idag.
Gott om bevis på deras framfart såg vi, och deras kojor, hyddor heter det visst, ute på ön mitt emot, men som sagt;  inte ett endaste plask.
Jag tror ju att tiden spelar stor roll. Man borde nog vara mycket, mycket tidigare än vad vi var, för att ha en chans att se dem. Men sååå himla märkvärdigt kan det ju inte vara att fota en bäver, att man ska behöva gå upp mitt i natten. Förresten, går inte bävrar i ide så här års?

En vacker morgon var det.
 
  

Det här är en liten del av allt vi såg av bävrarnas arbete
 
 
    
På bilden här ovan till höger ser man att de lagt upp ett förråd av björkstammar ...
Nä, skojar bara - det är nog markägaren som staplat fina björkstammar att ha som ved. Kanske har han fått hjälp att fälla dem ... han hämtar dem säkert sen i vinter när isen bär.

Här ser man tydligt bäverns taktik, hur den gnaver med sina tänder.


Där, på ön mitt emot, kan man ana ett par bäverhyddor.
Om Du, kära jultomte, läser det här så notera på din lista att matte önskar sig ett bättre objektiv med bättre spännvidd till kameran. Jag tycker att hon varit hyfsat snäll under året så om du frågar mig så är det OK.  

Tänk att de, bävrarna, fäller träd på den här sidan och sedan simmar över med det. Märkvärdiga djur.
Undrar hur många de fällt där ute på ön - det får vi ta och kolla upp i vinter när vi kan gå på isen.


Vacker morgon var det i alla fall med en svag sol som speglade sig i vattnet.


Avslutar med en bildgåta: Ser ni stollen?

Ibland är han verkligen helt osynlig - men han är aldrig långt borta och kommer alltid när matte ropar.           

 
 
Ingen bild

Totti & Lydia

20 november 2013 20:47

Jaaa, vi vet var det är! Och vi vet att det faktiskt är lika vackert i verkligheten som det ser ut på dessa magiska bilder!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ressu - 7 juni 2015 20:08

Ja, nu har han gjort det igen; showat i ringen!Radunon Söndagen den 31 maj var det dags för Lagottoklubbens årliga Raduno i Österbybruk. Dit måste man ju bara åka, tycker matte. Men det är det nog bara hon som tycker. Ja, kanske Rolle då. Husse och j...

Av Ressu - 20 maj 2015 20:00

   Det här blir en fotokavalkad över vår vecka på Gotland ... Många bilder är det, så en del är i miniformat, men klicka på dem så ser du dem bättreEn hel vecka hade vi, matte, Rolle och jag, att njuta av våren på vår favorit ö.Norsta Auren tjohooo...

Av Ressu - 7 maj 2015 13:30

... eller en vandring bland Saharas sanddyner... eller rätt och slätt en liten försmak om vad som väntar oss, Rolle och mig, i nästa vecka... SAND, SAND och åter SAND. Endast en kort biltur hemifrån öppnade sig ett helt nytt landskap för våra ögon ...

Av Ressu - 12 februari 2015 18:00

Nu ska det bloggas!Att vi inte fått till en endaste uppdatering sedan 21:a september finns väl egentligen ingen fullt godtagbar ursäkt för. Det är faktiskt ganska så skämmigt ... Men nu är vi på 'G' igen, så förhoppningsvis blir det något tätare uppd...

Av Ressu - 21 september 2014 14:59

... utan rätt duktig också I lördags, den 13:e, blev han nämligen klubbmästare i Lägre Spår, min lillebror. Måste faktiskt medge att jag är imponerad för jag vet att han inte fått den uppbackning och träning som borde ha föregått en så pass viktig ...

Skapa flashcards