ressuochrolle

Direktlänk till inlägg 20 november 2013

Konsten att förena nytta med nöje

Av Ressu - 20 november 2013 23:14


Nöjet att träffas och nyttan att träna och spåra förenades i tisdags när vi äntligen fick tillfälle att visa Totti och Lydia vår ö-luff. Som så ofta hade mattorna kamerorna med och det fotades både under Rolles och Lydias lydnadsträning, ö-lufsen och när jag spårade.
Bilder på arbetande lagotti behövs till ett bildspel som ska visas i rasmontern på¨Stockholms Hundmässa nu i december och på My Dog i Göteborg i januari och vi är ju inte sena att ställa upp - nytta med nöje.


Här ser ni ett par fina bilder på Rolle under fotgående och språngmarch. 
 
Han går faktiskt oftast så där fint. På träning alltså. Nu sist på lydnadstävlingen fixade han ju inte mer än 7 poäng på det momentet ... men så är det ju jämnt ... träning är en sak, tävling något helt annat. Men övning ger färdighet så det är bara att fortsätta träna. 
 
Under tiden de tränade låg Totti och jag kvar i bilarna och sparade på krafterna inför ölufsen.
Vi har ju mer eller mindre lämnat det här med tävlandet bakom oss, men mycket spring i benen har vi fortfarande.


Båda mattorna hade som sagt kamera med och det fotades friskt.

Att samla fyra ystra lagotti på en och samma bild är inte lätt ...     
      
... men det går. 


Och nu till min spårinsats.
Matte lade ett spår i terräng där det i alla fall etappvis skulle gå bra för Britt-Marie att fotografera mitt arbete.
Och det kan man väl lugnt säga att hon lyckades med, Tottis och Lydias egen hovochtassfotograf.

Drag i selen som ni ser



Här har jag precis hittat en av spårapporterna.

och här har jag kommit till slutet

vilket alltid renderar lite tjo och tjim, extra gott godis och massor av beröm. 
 

Det sägs ju att det man gör gärna gör man i regel bra. Och jag älskar att spåra, ja att arbeta med nosen, så utan att vara alltför skrytsam, kan jag nog säga att jag är bra på det. Att använda nosen alltså. Vad som är allra roligast, spåra eller leta tryffel, det är omöjligt att säga.

Tack Britt-Marie för de fina bilderna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ressu - 7 juni 2015 20:08

Ja, nu har han gjort det igen; showat i ringen!Radunon Söndagen den 31 maj var det dags för Lagottoklubbens årliga Raduno i Österbybruk. Dit måste man ju bara åka, tycker matte. Men det är det nog bara hon som tycker. Ja, kanske Rolle då. Husse och j...

Av Ressu - 20 maj 2015 20:00

   Det här blir en fotokavalkad över vår vecka på Gotland ... Många bilder är det, så en del är i miniformat, men klicka på dem så ser du dem bättreEn hel vecka hade vi, matte, Rolle och jag, att njuta av våren på vår favorit ö.Norsta Auren tjohooo...

Av Ressu - 7 maj 2015 13:30

... eller en vandring bland Saharas sanddyner... eller rätt och slätt en liten försmak om vad som väntar oss, Rolle och mig, i nästa vecka... SAND, SAND och åter SAND. Endast en kort biltur hemifrån öppnade sig ett helt nytt landskap för våra ögon ...

Av Ressu - 12 februari 2015 18:00

Nu ska det bloggas!Att vi inte fått till en endaste uppdatering sedan 21:a september finns väl egentligen ingen fullt godtagbar ursäkt för. Det är faktiskt ganska så skämmigt ... Men nu är vi på 'G' igen, så förhoppningsvis blir det något tätare uppd...

Av Ressu - 21 september 2014 14:59

... utan rätt duktig också I lördags, den 13:e, blev han nämligen klubbmästare i Lägre Spår, min lillebror. Måste faktiskt medge att jag är imponerad för jag vet att han inte fått den uppbackning och träning som borde ha föregått en så pass viktig ...

Ovido - Quiz & Flashcards