ressuochrolle

Direktlänk till inlägg 24 november 2013

Tryffeljakt på fastlandet

Av Ressu - 24 november 2013 13:34


I onsdags fick vi ett grönt, väldoftande, paket med tryfflar från Gotland.
Hälften av innehållet leker vi med nu, så ofta vi kan och så länge det går att peta ner dem i jorden.
Resterande har vi sparat i frysen för att ta till så snart våren tinat upp marken igen.
Vi har ju inte riktigt samma förutsättningar här på fastlandet som de har på Gotland, men det går utmärkt att leta tryffel i barrskog också.

Idag, däremot, hittade matte ett nytt ställe som till en viss del påminner om vårt favoritänge i Rute.
Matte har lånat en bild från ett av Ullas facebook-inlägg för att ni ska se likheten. Men ska sanningen fram så är vårt änge bara en bråkdel så stort och bara en bråkdel så vackert som den äkta varan i Rute.
Ovan ser ni den äkta varan, nedan vårt substitut.


Vi hittade alla våra tryfflar, både Rolle och jag. Fyra var. Och bara ett svinn. Det var Rolle den här gången som svalde en. Detta p.g.a att matte inte kunde hitta den i jorden där han markerade ... så han tog den i munnen och innan matte fattade det hade han tuggat i sig den.



En söt, liten skogsmus kilade in i sitt bo här vid björkkvistarna, och distraherade Rolle en liten stund, men han bröt det sökandet när matte sa ifrån, och fortsatte med tryfflandet.

 
Jag hittade inte bara tryffel - en gammal käke av en gammal älg (tror jag) hörde också till dagens fynd.

Enorma tänder, liksom lite dubbla ... påminner nästan om en blomma, liljekonvalj tror jag den heter.


En härlig promenad var det i det friska, vackra vädret.
Och åter igen kunde vi kombilera nytta med nöje; tryffelsök med skogspromenad.
 
För vår del får det gärna dröja med tjäle och djup snö för tryffelsök är något av det allra bästa vi vet.  

 
 
Ingen bild

Totti och Lydia

24 november 2013 20:09

Skogspromenad med tryffelsök, inte illa. Finns knappast något bättre sätt att tillbringa en höstdag på. Och den där käken kan du spara till mig. Om du minns så var jag hos tandläkaren och drog ut fem tänder förra året. Jag kan behöva några extra. ;-)

 
Ingen bild

Risungs Leo

24 november 2013 20:19

Husse och jag var på kantarellkurs i våras och tränade på torkad svamp och då fick vi ett superbra tips, att lägga svampen/tryffeln i tesilsklämmor (5 kr på IKEA) så blir det inget svinn alls.
Vi har också varit ute och tränat litet på tryffel vi fick av Ulla. Om ni har lust kanske vi kunde ses till våren och tryffla tillsammans? Kanske Lydia och Totti vill vara med också? Leo

Ressu

24 november 2013 23:34

Utmärkt bra idé Leo - skulle vara jättekul. En Risungs-träff på fastlandet. Jag är övertygad om att Lydia och Totti vill vara med, men måste vi vänta till våren?
// Ressu och Rolle

 
Ingen bild

Carola

27 november 2013 08:33

Hej ni har så jättekul i er fina skog. Min matte säger att jag måste bli äldre och sluta larva mej hela tiden före jag kan börja med sök och annat kul ni har.Det är iallafall jättekul att läsa om vad ni gör./Santo

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ressu - 7 juni 2015 20:08

Ja, nu har han gjort det igen; showat i ringen!Radunon Söndagen den 31 maj var det dags för Lagottoklubbens årliga Raduno i Österbybruk. Dit måste man ju bara åka, tycker matte. Men det är det nog bara hon som tycker. Ja, kanske Rolle då. Husse och j...

Av Ressu - 20 maj 2015 20:00

   Det här blir en fotokavalkad över vår vecka på Gotland ... Många bilder är det, så en del är i miniformat, men klicka på dem så ser du dem bättreEn hel vecka hade vi, matte, Rolle och jag, att njuta av våren på vår favorit ö.Norsta Auren tjohooo...

Av Ressu - 7 maj 2015 13:30

... eller en vandring bland Saharas sanddyner... eller rätt och slätt en liten försmak om vad som väntar oss, Rolle och mig, i nästa vecka... SAND, SAND och åter SAND. Endast en kort biltur hemifrån öppnade sig ett helt nytt landskap för våra ögon ...

Av Ressu - 12 februari 2015 18:00

Nu ska det bloggas!Att vi inte fått till en endaste uppdatering sedan 21:a september finns väl egentligen ingen fullt godtagbar ursäkt för. Det är faktiskt ganska så skämmigt ... Men nu är vi på 'G' igen, så förhoppningsvis blir det något tätare uppd...

Av Ressu - 21 september 2014 14:59

... utan rätt duktig också I lördags, den 13:e, blev han nämligen klubbmästare i Lägre Spår, min lillebror. Måste faktiskt medge att jag är imponerad för jag vet att han inte fått den uppbackning och träning som borde ha föregått en så pass viktig ...

Ovido - Quiz & Flashcards