ressuochrolle

Direktlänk till inlägg 13 januari 2014

Äntligen lite vinter!

Av Ressu - 13 januari 2014 10:46


Så blev det då äntligen lite vitt på marken, med betoning på lite.
Enligt matte är det alldeles lagom som det är nu. Men för min del kan det gott komma en decimeter till - men inte som förra året, då vi inte kunde gå fritt i skogen utan var tvugna att hålla oss på upptrampade stigar.

Bara några dagar innan snön föll hade vi en trevlig träff med några klubbkolleger då vi spårade i skogarna uppe vid Pålamalm. Det var oförsvarligt länge sedan sist för vår del, men desto roligare när det äntligen blev av. Och inga tecken på någon ringrostighet hos varken Rolle eller mig. Tvärtom. Rolle fick ett spår med fem pinnar och ett slut och jag fick ett fullångt spår i den högre klassen med blandat naturpinnar och vanliga spårapporter. Klockrent arbete av oss båda.
           
Och matte var glad, stolt och imponerad av vårt arbete.
Efter spårandet hade vi en uppletandeövning - nästan lika kul som själva spårandet.
För Ceci var det första gången och efter det att matte Christina triggat henne lite gick det galant.
   
Små, mellanstora och jättestora hundar jobbade för glatta livet.  
 
Vi - jag, matte och Rolle - har ett problem: Rolle har svårt att sitta tyst när jag jobbar.
Inte när någon annan jobbar - bara när jag gör det. Han låter nåt alldeles förfärligt när han får sitta och se på. Ren och skär avundsjuka är det. Men trots att vi tränar mest varje dag har det inte gått över. Spelar ingen roll om han har fått göra sitt pass först eller om han får göra det efter mig. Spelar ingen roll vad det gäller; spår, uppletande, tryffelsök. Jag tror han har det i generna efter pappa Cleese.
       
Alla foton här ovan - utom de på våra spårpinnar - är tagna av Eva. Tack för dem.

Så kom då snön. Det blev vitt, ljust och superkul. Det ger en extra dimension att leta smågodis i snön, vilket vi gör i stort sett varenda morgonpromenad i skogen.
 
På vår gata bildas det stjärnor . Vi tror att det är för att visa alla att här bor det två stjärnor, men matte är krass och menar att det bara är helt vanliga brunnslock. Tråkmatte.
  
De här senaste fotografierna är tagna med mattes mobil - därav den lite sämre kvaliteten.

I morgon skall vi träna lydnad - inomhus!
Det ni! I den nya fina Hundhallen här i Haninge. Det blir första gången för vår del i den hallen. Totti och Lydia har bjudit in oss att träna med dem.  Viktor och Kasper kommer också.
Ska bli spännande att se om Rolle kan hålla tyst då när jag jobbar och han får sitta i en bur och se på.
Återkommer med rapport om det.

        

 
 
Ingen bild

Totti och Lydia

14 januari 2014 21:06

Åhå, sån tur att snön höll sig borta tills efter spårträffen. Nu vet ingen när det blir spårterräng nästa gång. Och vi hoppas ju att det dröjer, för vi vill njuta av snön ett tag till.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ressu - 7 juni 2015 20:08

Ja, nu har han gjort det igen; showat i ringen!Radunon Söndagen den 31 maj var det dags för Lagottoklubbens årliga Raduno i Österbybruk. Dit måste man ju bara åka, tycker matte. Men det är det nog bara hon som tycker. Ja, kanske Rolle då. Husse och j...

Av Ressu - 20 maj 2015 20:00

   Det här blir en fotokavalkad över vår vecka på Gotland ... Många bilder är det, så en del är i miniformat, men klicka på dem så ser du dem bättreEn hel vecka hade vi, matte, Rolle och jag, att njuta av våren på vår favorit ö.Norsta Auren tjohooo...

Av Ressu - 7 maj 2015 13:30

... eller en vandring bland Saharas sanddyner... eller rätt och slätt en liten försmak om vad som väntar oss, Rolle och mig, i nästa vecka... SAND, SAND och åter SAND. Endast en kort biltur hemifrån öppnade sig ett helt nytt landskap för våra ögon ...

Av Ressu - 12 februari 2015 18:00

Nu ska det bloggas!Att vi inte fått till en endaste uppdatering sedan 21:a september finns väl egentligen ingen fullt godtagbar ursäkt för. Det är faktiskt ganska så skämmigt ... Men nu är vi på 'G' igen, så förhoppningsvis blir det något tätare uppd...

Av Ressu - 21 september 2014 14:59

... utan rätt duktig också I lördags, den 13:e, blev han nämligen klubbmästare i Lägre Spår, min lillebror. Måste faktiskt medge att jag är imponerad för jag vet att han inte fått den uppbackning och träning som borde ha föregått en så pass viktig ...

Ovido - Quiz & Flashcards