ressuochrolle

Alla inlägg den 29 april 2014

Av Ressu - 29 april 2014 10:30


Jag skäms lite - men bara lite - för att vi varit så skrala med uppdateringar här på bloggen.
Det är inte så att tiden stått stilla sedan slutet av mars och att det varit alldeles händelselöst under den här tiden -  tvärtom. Men nu ska jag i alla fall försöka lotsa er genom den senaste veckans händelser.

Rolle har visat upp sig på två utställningar - den 19:e på Kistamässan i Stockholm.
Betyg Excellent med toppenfin kritik, men "bara" tvåa i den Öppna klassen.
Maskulin. Trevliga proportioner. Bra ansatt hals av utmärkt längd. Välutvecklad kropp.En aning vid i fronten.
Utmärkt svans. Bra rörelser från sidan. Något mycket hasvinkel. Utmärkt päls.        Domare Göran Bodegård

Nu i söndags, d. 27:e, gjorde han om det i Västerås. Ställde ut sig alltså.
Då gick det ännu lite bättre, han slutade som 3:e bästa hanhund med ett Reserv Cert med finfin kritik.
Utmärkt huvud och uttryck. Utmärkta proportioner. Bra bröstparti. Väl vinklad. Utmärkta ben och tassar.
Mycket goda rörelser.      Domare  Kurt Nilsson

   

Här ovan en liten bild från Västerås, tagen av Jane Ahlzén.
.


Allt har inte bara handlat om Rolle, tro inte det.
Vi har tränat lydnad och spårat tillsammans med Crazy Ladies-gänget och med Totti, Lydia och deras matte.
Lydnaden ställer jag upp på bara för att få känna mig lite duktig och få belöning. Rolle däremot tränar på mera allvar för det är tänkt att han ska tävla i det också - så småningom.

Igår, måndag, träffades vi igen, Lydia,Totti och Britt-Marie och vi, ute på Gålö.
Alla hundar fick varsitt individanpassat spår.
Rolle spårade på fältet, 5 apporter och ett slut - många  slag (kastvindar och fnösketorr jord), men hittade och markerade alla apporter och slutet.
Jag fick ett ca 800 m långt spår med många vinklar och utan att ta till överord så klarade jag det galant.
Lydia, skendräktig och något ofokuserad, fick ett s.k motivationsspår och spårade bra till att börja med, men tappade sedan fokus.
Totti spårade bra när han väl kom på spåret ... Inte hans fel att det strulade i början, om jag säger så.

Efter det åkte vi till Gålö Havsbad för att rasa lite fritt i havsviken.
Vi började med att skrämma iväg ett antal gäss - sen hade vi stranden för oss själva.


Mattorna kastade boll och diverse flytleksaker och vi roade oss glatt en lång stund.

Totti väntar på att bollen ska landa.


Rolle och jag


Lydia och Totti


Den tar jag!


Näe du lillskit - den som tar den han har den. Försök inte - den är min.




Lydia och Totti

 
Knas-Rolle bär sig så konstigt åt när han ska ta upp bollen. Han trampar ju bara ner den hela tiden ... 


Men han får upp den till slut.

På stranden ska man gräva
        

Det var vad jag kallar en näst intill perfekt dag; lyckad spårning, havsbad och trevligt umgänge. Lite dåligt med fika bara.

Nu snart hälsar vi sköna maj välkommen och hoppas på ytterligare många fina dagar med aktiviteter och bad.

Hej hopp - ta ett dopp!

Ovido - Quiz & Flashcards